Over het festival

Over ons

Jarenlang hebben we erover gefantaseerd: als fervente muziekliefhebbers en festivalgangers waren, en zijn wij van mening dat er een mini-Pinkpop in Huissen zou moeten komen. Ideeën hadden we in de loop der jaren genoeg opgedaan, alleen de uitvoering liet elke keer op zich wachten.Maar we hebben de stoute schoenen gekocht én aangetrokken, en eindelijk werd de geboorte van een heus festival een feit! De naam die we het evenement hebben gegeven: “Under the Milky Way”. En de eerste editie was in 2014.

Het kleinste en gezelligste festival van Nederland. Althans dat is wat de organisatie voor ogen heeft. Een festival op een sfeervolle locatie in de uiterwaarden van Huissen. Bezoekers t/m 12 jaar hebben gratis toegang om ze op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met het fenomeen festival. Voor de kleinsten is er op zaterdagmiddag een kinderprogramma.

Het terrein wordt aangekleed met 2e hands spullen, sloophout, pallets etc. Zoals gezegd bestaat de organisatie uit fervente festivalgangers die het massale en commerciële gedoe een beetje zat waren. Dus lage consumptieprijzen en een lage toegangsprijs en lekker tijd om te “socializen en relaxen”. Het hele Festival wordt gedragen door heel veel vrijwilligers die zich belangeloos inzetten om elk jaar weer een mooi feest neer te zetten.

Vrijwilligers, die kunnen we altijd gebruiken, kunnen zich aanmelden via mail vrijwilligers@underthemilkyway.com of de Facebookpagina. Mensen die iets willen doen met theater, straattheater of andere acts zijn ook van harte welkom!

Waar en wanneer?

Jaarlijks vindt rockfestival Under the Milky Way  plaats op Badweg 6 in Huissen, de datum en tijden worden vooraf op de social media kanalen en de website bekend gemaakt.

 

Fysiek verkooppunten tickets

Tickets zijn alleen via de online kassa beschikbaar. Kijk hiervoor op onze ticketpagina.

Huisregels

De organisatie hanteert voor het festival de volgende huisregels:

De organisatie hanteert voor het festival de volgende huisregels:

Het festival eindigt vrijdag en zaterdag om 01:00 uur. De bar & catering sluiten uiterlijk om 00:30. Het terrein sluit 01:00 dan dus ook voor de bezoekers

Men heeft alleen toegang wanneer men in het bezit is van een geldig toegangsbewijs en polsbandje.

Iedere bezoeker dient zijn/haar polsbandje zichtbaar te dragen.

Toegangsbewijzen zijn niet inwisselbaar.

Alcoholhoudende dranken worden alleen verstrekt aan personen van 18 jaar en ouder. Legitimatie = verplicht. Indien personen onder de 18 jaar toch in het bezit zijn van alcoholische drank worden van het festivalterrein verwijderd.

Bezoekers boven de 18 jaar die bezoekers onder de 18 jaar voorzien van alcoholische dranken worden eveneens van het festivalterrein verwijderd.

Een eventuele boete omtrent drankgebruik onder de 18 zal worden verhaald op de overtreder.

Eigen drank en etenswaren zijn niet toegestaan op het festivalterrein en mogen dus ook niet genuttigd worden.

De organisatie is niet verantwoordelijk te houden voor eventuele wijzigingen in het programma.

Op en rond het festivalterrein is de Nederlandse wetgeving voor het gebruik van, en de handel in drank en drugs van toepassing.

Er is een samenscholingsverbod van kracht. Overtreders worden overgedragen aan de politie.

Glas en metalen voorwerpen (o.a. blik) zijn niet toegestaan op het festivalterrein.

Slag-, steek of vuurwapens en daarop lijkende voorwerpen zijn verboden. Open vuur, gasflessen en gas barbecues zijn ten strengste verboden. Overtreders worden overgedragen aan de politie.

De organisatie behoudt zich het recht voor personen de toegang tot het festivalterrein te ontzeggen.

Bezoekers zijn verplicht medewerking te verlenen aan controle op leeftijd (legitimatie verplicht), glas en blik, wapens en drugs en corona gerelateerde maatregelen.

Het bestuur en medewerkers van Stichting Under the Milky Way alsmede de beveiliging of de organisatie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade, ongevallen, vermissing en/of diefstal. Het betreden van het festivalterrein is geheel voor eigen risico van de bezoeker (lichamelijk als materieel). Met name maar niet uitsluitend het betreden van het aangrenzende (zwem)water is geheel op eigen risico.

Stichting Under The Milky Way verwerkt persoonsgegevens van klanten en bezoekers in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens (AVG).

U geeft met het betreden van het festivalterrein toestemming om de op het terrein gemaakte foto’s en/of video’s te gebruiken voor publicatiedoeleinden. Voor de volledige privacy statement verwijzen wij u naar https://www.underthemilkyway.nl/privacy-statement/

Vrijwilligers

Zonder vrijwilligers geen festival. Een zin die er toe doet! Want zonder vrijwilligers is het organiseren van een festival haast onmogelijk. Dus zijn we altijd op zoek naar jou! Maak deel uit van die enthousiaste groep vrijwilligers van ons festival. Wil je je handen uit de mouwen steken voor dit evenement en laten zien wat je allemaal in je mars hebt. Stuur dan een mailtje naar vrijwilligers@underthemilkyway.nl en dan krijg je alle informatie. En reken er maar op dat jouw mailtje beantwoord wordt.

Want, er is van alles te doen. Posters/flyers verspreiden, het terrein inrichten, opruimen, bands ontvangen. Het scannen van de tickets bij de entree, meehelpen om de jongsten onder ons een prachtige kindermiddag te bezorgen, achter de bar staan of misschien wil je zelf meewerken aan de organisatie en voorbereiding van het festival? Dus kom maar op met jouw aanmelding.

Info voor bands

Bereikbaarheid

Fiets

Zet je navigatie op Badweg 6 te Huissen en geniet van het uitzicht! Parkeer je fiets in de bewaakte fietsenstalling.

 

Openbaar vervoer

Reis dan naar NS-station Arnhem of Nijmegen en neem vanaf daar de bus lijn 300 naar Huissen en stap uit bij halte Langekerkstraat.

Vervolgens wandel je heerlijk relaxt door het stadje Huissen. Je loopt richting rotonde en gaat de Langekerkstraat in en net voor de kerk ga je linksaf de Vicariestraat in. Bij café Big Fish sla je rechtsaf de Langestraat in en loop je tot de markt. Hier ga je linksaf de dijk op en steek je schuin over het Looveer op. Na een paar stevige stappen sla je linksaf de Badweg in en je bent gearriveerd.

Kijk voor de actuele dienstregeling op 9292.

Auto

Toch liever met de vierwieler? Zet dan koers naar de gratis parkeerplaats zeer dichtbij het festivalterrein. De Badweg is namelijk afgesloten! Je kunt je navigatie de opdracht geven om naar Stadsdam 2, 6851 AH Huissen te rijden.

Let op: hier zijn ook parkeerplaatsen waar de parkeerschijf verplicht is. Parkeer hier niet! De parkeerplaats wordt niet bewaakt. Het is een openbare parkeerplaats. Het parkeren is derhalve op eigen risico, en Under the Milky Way aanvaardt geen aansprakelijkheid voor vermissing van of schade aan het voertuig of de inhoud daarvan.

Brengen

Rijd je met iemand mee of word je gebracht, laat de chauffeur je dan afzetten op de parkeerplaats aan de Stadsdam 2, 6851 AH Huissen en loop het laatste stukje naar de Badweg. Op deze locaties kun je op je gemak en zonder gevaar of verkeershinder uitstappen! Vanaf de parkeerplaats ga je rechtsaf en na een paar stevige stappen sla je linksaf de Badweg in en je bent gearriveerd.

Overnachten

Dat kan! Op de Stadsdam 2, 6851 AH Huissen zijn 3 camperplaatsen waar je vrij kan overnachten. Dit is zeer dichtbij het festivalterrein. Vanaf de parkeerplaats ga je rechtsaf en na een paar stevige stappen sla je linksaf de Badweg in en je bent gearriveerd.
Een andere mogelijkheid is Mongoolse Camping QKLQ (Angeren).

Duurzaamheid

Wat doen wij?

UTMW wil graag de groene keuzes maken als het gaat om de ecologische voetafdruk van ons festival en daarnaast de festivalgangers inspireren om duurzaam te feesten. Een duurzaam festival zit hem vooral in de keuzes die we maken op het gebied van vervoer, energie, afval, water en horeca.

 

Vervoer

  • Een groot deel van de CO2-uitstoot van een festival wordt veroorzaakt door publieksvervoer van en naar het festival. Daarom adviseert en stimuleert UTMW de bezoekers om met het openbaar vervoer of met de bus te komen.
  • Ook is rekening gehouden met de aan- en afvoer van o.a. drank en materialen. De koelwagen wordt bijvoorbeeld gevuld aangeleverd. Door lokaal in te kopen en een slimme logistieke planning hopen we aanzienlijk te besparen op het aantal ritten van en naar het festivalterrein.
  • Er zijn containers gekocht waar materialen lokaal opgeslagen kunnen worden die alleen tijdens UTMW nodig zijn. Dit scheelt veel vervoersbewegingen.

Afval/retoursysteem

  • Wij werken met een “Retoursysteem”. Bij de entree ontvang je een gratis retourtoken welke je kan omruilen voor een beker of flesje. Hieronder staat het “retoursysteem” in een schema uitgelegd. Op deze manier zorgen wij er met z’n allen voor dat we na afloop minder afval op het terrein hebben liggen. Dat scheelt de organisatie en de vrijwilligers de volgende dag ook een hoop werk tijdens het opruimen.
  • Alle drinkbekers zijn natuurlijk 100% biologisch afbreekbaar.
  • De bierflesjes zijn van recyclebaar plastic en worden in aparte afvalbakken verzameld. Deze gaan in een aparte afvalstroom en worden gerecycled.

Energie

Elektriciteitsgebruik via het vaste stroomnet is tot dusver niet mogelijk, omdat de infrastructuur op het terrein daarvoor ontbreekt. UTMW is op zoek met diverse partijen om in de nabije toekomst zoveel mogelijk duurzame energiebronnen als wind, zon en menselijke spierkracht te gebruiken.

Horeca

  • Ook de catering op het terrein is zo duurzaam mogelijk. De cateraars werken zo veel mogelijk met 100% biologisch afbreekbare disposables (bordjes, frietzakken, bestek etc.)
  • De catering scheidt het afval waar mogelijk.
  • Het frituurvet wordt uiteindelijk biodiesel!

Wat kun jij doen?: Vervoer

  • De grootste vervuiler van festivals is nog steeds de CO2 uitstoot. Begin dus bij het begin: kom op een milieubewuste manier! Kom je uit de buurt? Pak de fiets! Woon je verder weg, kom dan met de trein of bus. Kom je toch met de auto, zorg er dan voor dat alle zitplaatsen benut worden.

Wat kun jij doen?: Afval

  • Kleinigheidje: maar gooi tijdens het festival afval in een afvalcontainer die daarvoor is bestemd. Er staan er genoeg over het hele terrein dus dat is maar een kleine moeite. Groot plezier: op deze manier kunnen we het afval makkelijker scheiden en verwerken, en de volgende dag ziet het terrein er ook weer schoon uit.
  • Onnodig verbruik van papier en ander materiaal wordt tegengegaan. Het is niet toegestaan om op het festivalterrein flyers of samples uit te delen. We drukken geen programmaboekje. Op onze site en de facebookpagina/instagram zal de timetable t.z.t. worden geplaatst. Op het terrein kun je op een aantal plaatsen tijdens het festival deze timetable ook aantreffen.
  • Laat bij vertrek geen spullen en rotzooi achter op het terrein.
  • Niet wildplassen.
  • Sigarettenpeuken graag in de daarvoor bestemde asbakken (ook die zijn er over het terrein genoeg te vinden). Je houdt het terrein dan ook lekker schoon.
  • Het terrein wordt zoveel mogelijk met bestaande materialen aangekleed en dit wordt hergebruikt.
  • Zie op de pagina “Afval/retoursysteem” informatie over het “Retoursysteem”.